Artikel av Rickard Gustafsson i Hallands Nyheter 2 februari

Jannes budskap inspirerade! 37 år som tränare utan en plan eller mål för karriären. Det kan gå bra ändå. – Jag gör så bra jag kan och så blir det som blir, och nu sitter jag här som förbundskapten, sade Janne Andersson och drog ner skrattsalvor från de inspirerade åhörarna i ett nästan fullsatt Folkets hus. Rickard Gustafsson VARBERG Sveriges förbundskapten i fotboll har passerat Zlatan Ibrahimovic som den mest omskrivna idrottspersonen i Sverige. Under fredagen var Janne Andersson, 56, inbjuden av Varbergs Föreningsråd för att inspirera organisationens anställda som arbetar i många av kommunens föreningar. – Det är jätteroligt att vara ute på sådant här men jag har ofta inte tiden för det och måste ofta tacka nej, säger Janne Andersson som under 2017 besökte 22 länder i fotbollens tjänst och även passade på att göra ett nostalgiskt stopp på Morups IP på vägen till Varberg. Anledningen till att den upptagne fotbollsledaren prioriterade förfrågan från Varbergs Föreningsråd stavas Eva Andersson – syster till Janne – som arbetar i den ideella föreningen. Föreläsningen, mer en samtalsintervju med kommunens föreningscoach Hanna Erixon, involverade förbundskaptenens ledarskap och goda förmåga att bygga team. Under en timme hänfördes publiken av hans budskap om delaktighet, engagemang, integritet och prestigelöshet. – Finns det prestige och revirpinkeri så blir det aldrig så bra som det skulle kunna bli. Alla måste dra åt samma håll och ha viljan att göra andra bra. Så har vi det i landslaget och vi har riktigt roligt tillsammans. – Det betyder fantastiskt mycket att få hit Janne. Hans jordnära budskap ger energi, säger Ulf Nilsson, ordförande i föreningsrådet.

Kickoff

Vi är mållösa! Fantastisk föreläsning av Förbundskapten Janne Andersson. Vi var 160 personer från vår personal, våra medlemsföreningar och våra samarbetspartners. Fulla med energi ser vi nu framåt i vårt fortsatta utvecklingsarbete! Tack alla ni som deltog!